وش سبب ارتفاع الاسعار باللعبه 100%

• msal305 wrote:

وش السبب ي شباب في ارتفاع الاسعار باللعبه 100% ومتى تنزل الاسعار الى وضعها الطبيعي
      الاسباب كتيره منها جشع الاعبين و منها سيطرت اللفلات الكبيره على السوق و تحكمهم الكامل فى الاسعار لتوافر اليانغ معهم

مع انى كنت متوقع ان الاسعار تظبت بعد ما الخوادم اندمجت بس لا الاسعار ظبطت ولا حاجه
    • arnold89 wrote:

الله يكون بعونكم....

أنا بحسابي لفل ٩١ واواجه مشاكل في تجميع مبلغ ٥٠٠ مليون من بعد التحديثات الجديدية
      اللفلات الكبيره الى معتمدين على الشحن هما الى مخربين الاسعار بسبب انهم بيشتروا اى حاجه باى سعر حتى لو السعر مرتفع للضعف

• VIRUS wrote:

arnold89 wrote:

الله يكون بعونكم....

أنا بحسابي لفل ٩١ واواجه مشاكل في تجميع مبلغ ٥٠٠ مليون من بعد التحديثات الجديدية
      اللفلات الكبيره الى معتمدين على الشحن هما الى مخربين الاسعار بسبب انهم بيشتروا اى حاجه باى سعر حتى لو السعر مرتفع للضعف
      الموضوع مش بالليفل يالغلا ف لفلات كبيرة وبرضة تعاني نفس المشكلة

الموضوع كله بالشحن ورفع الأسعار بمتجر اللعبة نفسه

كل شيء أصبح الضعف

ورفع قيمة الشحن نفسها من قبل إدارة اللعبة

أي رفع قيمة الشحن ورفع أسعار المتجر هيا المتحكمة بأسعار اللعبة
      لا تأسفنَّ على غـدرِ الزمانِ....لطالمـا رقصت على جثثِ الأســودِ كلابا
      لا تحسبن برقصها , تعلوا على أسيادها....تبقى الأسودُ أسوداً والكلابُ كِلابا
    • Dragon3yes wrote:

VIRUS wrote:

arnold89 wrote:

الله يكون بعونكم....

الموضوع مش بالليفل يالغلا ف لفلات كبيرة وبرضة تعاني نفس المشكلة
      الموضوع كله بالشحن ورفع الأسعار بمتجر اللعبة نفسه

كل شيء أصبح الضعف

ورفع قيمة الشحن نفسها من قبل إدارة اللعبة

أي رفع قيمة الشحن ورفع أسعار المتجر هيا المتحكمة بأسعار اللعبة
      لو لاحظت فانا عامل اقتباس من لفل كبير يعنى انا بالفعل عارف ان مش كل اللفلات الكبيره هما الى مخربين الاسعار

انا اقصد الفئه التى تعتمد على الشحن

+ ارتفاع قيمه الشحن مش عامل لارتفاع الاسعار

لان و بكل بساطه محدش جابر الى بيشحن انه يشحن 10 الف نقود تنين مع انه يقدر بالزراعه يعوض ارتفاع اسعار الشحن

msal305 wrote:

بسبب اضافه الكميائي وتقليص عدد النقود + الدمج الي صار كل شي ارتفع 300%

اتمنى من الاداره تشوف لنا حل في الاسعار
      على فكره الكميائى موجود من زمان و الاسعار كانت طبيعيه

لنل بخصوص دمج الخواد فالاسعار مرتفعه من قبل دمج الخوادم

+

المفروض ان الدمج يخفضل الاسعار مش يرفعها
    • msal305 wrote:

الكيميائي مضاف له 6 سنين ماله علاقة في رفع الأسعار

اغلب الأسباب في ارتفاع الأسعار هو متجر البنود حين مأرتفع سعر نقود تنين ونقص كمية زاد كل شي

على سبيل مثال قسيمة نقود 100 كانت ب120م الى 150م والحين وصلت 300م

شي ثاني زايدة لاعبين كل مازاد المجتمع كل مازادت الأسعار وهذا شي بديهي هذا كلام تقدر تطبقه على الحياة الواقعية

ايضا طمع لاعبين انا كالاعب لما اشوف ان الأسعار زادت اكيد اريد نصيب من ذلك راح ارفع معهم

الموضوع عميق ومتشعب لكن لو نزل سعر نقود وقسائم راح ترخص الأشياء , ارتفاع نقود ليس تأثيره فقط على سوق باعلى لاعبين حيث اعتزلوا لاعبين كبار بسبب ذلك

لعبة ماتين 2 لاتلعبها بجدية انت فقط ترهق نفسك
    • هو عموما الاداره بتكون فى اغلب الاحيان هيا العامل الرئيسى فى اى ارتفاع فى الاسعار بسبب الجشع فى الحصول على الاموال باى طريقه ممكنه وغير ممكنه حتى لو على حساب الاعبين . طبعا احنا عارفين ناس كتيره كانو اصدقاء لينا فى اللعبه ومعظمهم اعتزل والباقى فى طريقه للاعتزال قريبا وهما لاحظو كدا وده السبب الى خلاهم يعملو مسابقات . سؤال معلش . الناس الى مبتدئه جديد يجيبو منين اليانغ الى يمكنهم يشترو عتاد الى اصبح سعره 3 اضعاف عن الاول . ما الاكيد انه مش هيكمل فى اللعبه . والناس الموجوده حاليا هتزهق وتمل وبالتالى هتسيب اللعبه .
      متنسوش انا فى انتظار الحظر كالعاده . ولو عاوزين حظر باللعبه فا اان بيتار صفر دايما باسم سالى
    • msal305 wrote:

عدوكم قدامكم تشفونه كل يوم انا وحد من الناس لي تشحن في السنين الاخيرة عنيت بعض الشي من 2016 الى يومنا هذا الشركة Gameforge وا Webzen هم المسؤلين عن كل شي يوم تنفصل الشركتان من متين 2 سوف تكون متين 2 في القيمة الشركتان هم لي زادو في الاسعار ونقود التنين وخربو العبة بي افكارهم المحدودة اما الاعبين او الادارة لا دخل لهم في هذا الامر والسلامتنزيل.jpg591264c65bafe3c037259f08.jpg
      في بلادي ظلموني لمن اشكي حالي الشكوى للرب العالي
      هو من يدري بأحوالي في هذه البلاد نعيش في غمامة نطلب السلامة انصرنا يا مولانا نشروا بيننا حشيش كتامة جعلتنا كاليتامى

• أالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله ياجماعه يعني الكل يشتكي من الاسعار ولكن انا من وجهت نظري انه طبيعي ارتفاع الاسعار يعني انا والله صعب علي اجمع100مليون
      ولكن هذي لعبهه لو الاسعار ماتتغير راح يبدأ الملل يعم على الجميع ف طبيعي ان الاسعار ترتفع (يعني انت لما تتعب وتشقى علشان تشتري غرض غالي اكيد انك بتنبسط)
      وشكرا للجيع:)
    • fars05 wrote:

أالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله ياجماعه يعني الكل يشتكي من الاسعار ولكن انا من وجهت نظري انه طبيعي ارتفاع الاسعار يعني انا والله صعب علي اجمع100مليون
      ولكن هذي لعبهه لو الاسعار ماتتغير راح يبدأ الملل يعم على الجميع ف طبيعي ان الاسعار ترتفع (يعني انت لما تتعب وتشقى علشان تشتري غرض غالي اكيد انك بتنبسط)
      هذا لما يكون شي في محله

على اية حال ارتفاع الأسعار هذا يضر الناس الى ماعندها مصدر دخل واضح من اليانغ
    • fars05 wrote:

انت شايفه طبيعى !!

طيب جرب تعمل حساب جديد و تطوره و حاول تجيبله عتاد بدون مساعده من حسابك الاساسى طبعا مش هقولك عتاد كفؤ

بدرى معدل 30 ب 200 ل 250 على حسب المميزات

درع لفل 34 او 26 بحياه 1500 او 2000 يوصل السعر من 300 مليون اقل شى ل 500 مليون على حسب المميزات

جزمه جلد حياه 1000 او اعلى مش متذكر السعر

حلق ابنوس +9 اى ميزات ب 300 مليون اقل شئ

و ترس مخمس باغماء فقط

و خوذه و قلاده و سوار لسه ما حسبتهم

و شوف هتقدر تكمل ولا لا

حط نفسك مكان لاعب جديد او لاعب معتزل و لسه راجع من اعتزال و بادء من الصفر

حط نفسك مكان ناس ما تقدر تشحن و اعتمادها الكلى على الزراعه

طبعا ده عتاد مبدئى لسه ما قولت مرافقين ولا كميائى ولا دواب ولا رفيق

اتمنى تكون فاهم قصدى
    • VIRUS wrote:

fars05 wrote:

انت شايفه طبيعى !!

طيب جرب تعمل حساب جديد و تطوره و حاول تجيبله عتاد بدون مساعده من حسابك الاساسى طبعا مش هقولك عتاد كفؤ

بدرى معدل 30 ب 200 ل 250 على حسب المميزات

درع لفل 34 او 26 بحياه 1500 او 2000 يوصل السعر من 300 مليون اقل شى ل 500 مليون على حسب المميزات

جزمه جلد حياه 1000 او اعلى مش متذكر السعر

حلق ابنوس +9 اى ميزات ب 300 مليون اقل شئ

و ترس مخمس باغماء فقط

و خوذه و قلاده و سوار لسه ما حسبتهم

و شوف هتقدر تكمل ولا لا

حط نفسك مكان لاعب جديد او لاعب معتزل و لسه راجع من اعتزال و بادء من الصفر

حط نفسك مكان ناس ما تقدر تشحن و اعتمادها الكلى على الزراعه

طبعا ده عتاد مبدئى لسه ما قولت مرافقين ولا كميائى ولا دواب ولا رفيق

اتمنى تكون فاهم قصدى

MRx3ADLx wrote:

fars05 wrote:

هذا لما يكون شي في محله
      على اية حال ارتفاع الأسعار هذا يضر الناس الى ماعندها مصدر دخل واضح من اليانغ

ana sally wrote:

هو عموما الاداره بتكون فى اغلب الاحيان هيا العامل الرئيسى فى اى ارتفاع فى الاسعار بسبب الجشع فى الحصول على الاموال باى طريقه ممكنه وغير ممكنه حتى لو على حساب الاعبين . طبعا احنا عارفين ناس كتيره كانو اصدقاء لينا فى اللعبه ومعظمهم اعتزل والباقى فى طريقه للاعتزال قريبا وهما لاحظو كدا وده السبب الى خلاهم يعملو مسابقات . سؤال معلش . الناس الى مبتدئه جديد يجيبو منين اليانغ الى يمكنهم يشترو عتاد الى اصبح سعره 3 اضعاف عن الاول . ما الاكيد انه مش هيكمل فى اللعبه . والناس الموجوده حاليا هتزهق وتمل وبالتالى هتسيب اللعبه .
      متنسوش انا فى انتظار الحظر كالعاده . ولو عاوزين حظر باللعبه فا اان بيتار صفر دايما باسم سالى

MRx3ADLx wrote:

msal305 wrote:

الكيميائي مضاف له 6 سنين ماله علاقة في رفع الأسعار
      اغلب الأسباب في ارتفاع الأسعار هو متجر البنود حين مأرتفع سعر نقود تنين ونقص كمية زاد كل شي

على سبيل مثال قسيمة نقود 100 كانت ب120م الى 150م والحين وصلت 300م

شي ثاني زايدة لاعبين كل مازاد المجتمع كل مازادت الأسعار وهذا شي بديهي هذا كلام تقدر تطبقه على الحياة الواقعية

ايضا طمع لاعبين انا كالاعب لما اشوف ان الأسعار زادت اكيد اريد نصيب من ذلك راح ارفع معهم

الموضوع عميق ومتشعب لكن لو نزل سعر نقود وقسائم راح ترخص الأشياء , ارتفاع نقود ليس تأثيره فقط على سوق باعلى لاعبين حيث اعتزلوا لاعبين كبار بسبب ذلك

لعبة ماتين 2 لاتلعبها بجدية انت فقط ترهق نفسك
      السلام عليكم

شباب رفعت الاسعار شي اساسي باللعبه .
      انا لفل 98 وعتادي للكهف اقدر بدون حسابي الاساسي ابداء بلفل 1 واجيب مليارات بسهوله
      طبعآ بدون شحن بس لو الشخص يفكر شوي عن إلي يمشي بسوق كثير ويمشي السوق على كيفه راح يكسب.
      طبعآ انا بتجاره ما اقرر اني محترف لكن قربت
      لذلك بحاول انزل فيديو كيف تكسب 100م و مليار باسبوع واحد او اقل من اسبوع وبسهوله .

ام من سالفت المتجر غالي انا معكم بذا الشي لان المتجر يوم صار موحد مع السيرفرات الاجنبيه ما تغير سعر الاغراض إلي ارتفعت سعرها بسبب استغلال ثغرة الشحن
      منها القسائم إلي صار سعرها بسعر غير معقول
      منها قسيمة 100 نقود تنين وصل ب300مليون يانغ ___ مع ان قبل كان سعرها 120مليون إلى 130مليون
      قسيمة 500 نقود تنين وصل سعرها 1مليار و 200مليون والله أعلم وكان سعرها قبل 350مليون ل400مليون
      قسيمة 1000 صار سعرها 2مليار او اكثر بسبب غلاء الأسعار وكان سعرها قبل 700مليون

مع زيادة سعرها بالمتجر زاد سعرها بسوق اللعبه + تغير الأسعار بالمتجر

أتمنى التعديل عليها
    • شف سالفة انك تبدأ من لفل 1 وفي اسبوع تجيب مليارات هذي انا اسميها احلام وردية

لكن سالفة ان تبدأ من لفل 1 وفي هذي ضروف صعبة تحاول صعود هذا حقيقة منتهي منها لكن تحتاج الى وقت

من راح يدفع عمر حياته على لعبة معاقه ؟ كل شوي يتم استغلالك كما لو انك عبد عندهم

انا عن نفسي راح العب لعبتهم بالمجان ولن اسرف هلله 1 حتى يتعدل وضع العبة الى مساره صحيح
    • MRx3ADLx wrote:

شف سالفة انك تبدأ من لفل 1 وفي اسبوع تجيب مليارات هذي انا اسميها احلام وردية

لكن سالفة ان تبدأ من لفل 1 وفي هذي ضروف صعبة تحاول صعود هذا حقيقة منتهي منها لكن تحتاج الى وقت

من راح يدفع عمر حياته على لعبة معاقه ؟ كل شوي يتم استغلالك كما لو انك عبد عندهم

انا عن نفسي راح العب لعبتهم بالمجان ولن اسرف هلله 1 حتى يتعدل وضع العبة الى مساره صحيح
      والله انا مردتش ارد عليه عشان هلاقى الرد هيكون انى مبتدء او مش بقعد ساعات طويله فى اللعبه مع انى فى شهر جمعت 270 مليون بطلوع الروح و طار منهم 230 مليون فى بدررى انا اشتريته

لان الشظايا حجر التنين اصبحت غير قابله للتجاره و الخامات لا قيمه لها غير الابنوس و خام الدموع فقط

و تكسير الماتينات يلزمك عتاد متوسط + مفيش ماتينات اصلا انا ممكن اقعد فى المدينه 2 او الوادى او حتى الصحرا و ساعه كامله و 3 ماتينات او 4 بالكتير مع وجود تخريب كمان و برج القرده ايضا بلا قيمه لان محدش بيشترى رفاق

ناقص ايه تانى ؟!

ناقص انى اطلع برج العناكب و اجمع لفايف بركه لاكن يلزمنى عتاد كفو بسحر حيوانات

و لا ننسى كميه التخريب المجنونه فى ال3 طوابق فى برج العناكب

• الكميائي (اليوم بسبب الشضايه التي لم تعد تتاجر كما الكل يعرف في قنانون الحيات اليومي كل مازاد المنتوج في السوق يقل سعره في ماتين اصبح المنتوج قد ازداد بشكل كبير ولاكن السعر يرتفع لماذا؟ ببساطه الكثير من الاعبين يضنون ان التعب يستحق اكراميه الناتج؟ زياده السعر وهناك اسباب اخرا وهي بيع اليانغ وشرائه يؤثر هذا الامر على اسعار اللعبه بشكل كبير
      ) عند العرب بشكل كبير هذا الامر منتشر (تركيا) على عكسنا هم لذيهم ممبداء الحيات الواقعي كمثال(عتيق احمر70م ابيض50م ولباقي من20-30م بدري معدل45 يساوي 200م )
      الحل البسيط لكي تنزل الاسعار تواجد 50% من متاجر اللعبه تبيع الكميائي سيقل السعر فوق راس بياعي اليانغ ومشتريه + تتطهير اللعبه من البياعين بحضرهم تقول لي كيف اللعبه باختصار
      ليست مبنيه على اللاعبين التي تبيع بل هناك شركه تبيع اليانغ في ماتين 4دولا مقابل100م ماهذه الشركه؟ قد ترون متجر ذاخل اللعبه جنب المستودع و الناقل برابط لموقع هذا موقع اللعبه
      معضم الاعبين لايعلمون هذا ولاكن هذه حقيقه لاتنكر من هنا يبداء اللاعبين يشترون من هذه الشركه بسعر منخفض ويبيعون باسعارهم الكبيره ولتي ايضا تغري الاعبين الذين لايعلمون بامر الشركه ارجو من الاداره االعمل على هذا وشكرا لكم
      ربما الزمن قد بين حقيقتي ولاكنه لن يغير شخصيتي تجاهكي احبك ثم احبك يامن قالت لي دات يوم اني قد عبرت هذا الجسر الذي يسمى الحزن العميق :sabha: :sabha: :sabha:
      رابط قناتي:youtube.com/channel/UCAnVh1MDB…s2_tUw?view_as=subscriber
    • السبب الدمج وكان متوقع ترتفع اسعار معه لاختلافها بين الخوادم
      السبب الثاني هو ارتفاع الشحن وبتالي ارتفاع ادوات المتجر مثلا الجراء والقسايم وبتالي المزارع راح يضطر يبيع بسعر اعلى لكي يستطيع شراء ادوات
      علما ان كثير من كان يشحن كان من المزارعين يجيب يانغ ويبيعه بمال ويعيد شحنه مثلا يجيب 1مليار ويبيعه ب100 دولار يعيد شحنها تعطيه 3000 يشتري قسايم ويعيد بيعها فيجني 2 مليار او اكثر وهيك ولما ضربو سعر الشحن راح يتوقف الكثير من شراء من المتجر
      وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ