مسابقة معلومات عامة

الأحداث الأسبوعية على الخادم العربي
احتفاليات شهر مارس/آذار
التحديث 24.0 – قوة المستوى الكاملة
[ مـهـم : لـتـجـنـب خـسـارة حـسـابك أو أدواتـك ]
  • صباح أو مساء الخير حسب اللي بيقرأ :hmm:

طبعا اللي يعرفوني فالمنتدى (تقريباً مفيش حد :/:D) يعرف اني حالياً بالذات متابع في صمت و مابكتبش موضوع او رد غير للشديد القوي :حاج: وبما اني عضو قديم فالمنتدى

فللأسف دايماً بقارن الوضع الحالي بالعصر الذهبي للمنتدى و تحديداً مثلا أيام مامسو (الله يصبحه و يمسيه بألف خير:FiGaRo:) أيام ما كان بيدخل يضرب واحدة "مساكم زي وشكم " و لحد انهاردة مش فاهم بس شكله كان فباله يشتم:kopfkratz: أو اما كان يدخل يقول "موش عاوز اسمع رأي حد" :oops:, و دايماً بحن للأيام دي , مش لسبب معين بس أكيد أعضاء نفس حالتي بيحنو للأيام دي و للأعضاء اللي اعتزلو و سابو جوة كل واحد فينا ذكرى جميلة , وللأسف الوضع الحالي للمنتدى وضع مذري و فغاية السوء و بعد ما كانت الادارة بتحتفل بالوصول لمليون مشاركة أصبح حتى عدد الأعضاء اللي بيدخلو المنتدى يتعدو على أصابع الايد

المهم عشان المقدمة طالت (أسف عالإطالة) فكرت فمحاولة لاعادة تنشيط المنتدى اني اعمل مسابقة شاملة معلومات عامة فكل المجالات و اسئلة و ألغاز و كل شيء من هذا القبيل و طبعاً مستويات الاسئلة تختلف و بقدر الامكان هحاول اخلي عم جوجل ملهوش فايدة:gamer::chinese:

طبعا الفكرة دي جاتلي لما شفت موضوعين كان عليهم اقبال كويس أولهم هو المسابقة الثقافية (مسابقة رسمية كان منظمها مامسو) و تاني موضوع كان سلسلة مواضيع نشط عقلك (أسئلة كان منظمها الحاوي الله يصبحه و يمسيه بألف خير هو كمان:FiGaRo:)

فحبيت قبل ما أبدأ اخد رأي الأعضاء هل الفكرة كويسة و ممكن يكون عليها اقبال , أبدأ التنفيذ فيها ولا بلاش ؟

• مسااء النوور

واناا من الاعضااء القداامى اللي يحنوو للعصر الذهبي للمنتدى ويتحسر على حاله بهالوقت

فكرة الموضووع حلووة وبتظيف لمسة مختلفة للمنتدى واتمنى يتنشطوو الاعضااء بدل السباات الممل

ابدأ فيه وسجلني من اول المشااركين

• مسااء النوور

واناا من الاعضااء القداامى اللي يحنوو للعصر الذهبي للمنتدى ويتحسر على حاله بهالوقت

فكرة الموضووع حلووة وبتظيف لمسة مختلفة للمنتدى واتمنى يتنشطوو الاعضااء بدل السباات الممل

ابدأ فيه وسجلني من اول المشااركين

اصيله شو شخصيتك باللعبه؟._.

• اهلا بيك اخي حتى لو لم يعلم احد بك فيشرفنا ان تعرفنا بنفسك

ويشرفنا ان نشارك في النشاطات الي رح تعملها ان شاء الله

• طيب مبدإياً انا مش محضر اللي هقوله , انا فعلا متفاجئ و ماتوقعتش كمية التفاعل دي فوقت قليل نظراً للخمول الحالل فالمنتدى انا قلت اسيب الموضوع يومين رجعت لقيت في فعلاً تفاعل و فعلاً مبسوط بيه و شرفني كل رد اتكتب من فرد فرد بلا استثناء و اداني دفعة فعلاً احاول فالموضوع بقدر الامكان :قلب:

مبدإيا بالنسبة للجوايز للأسف انا بقالي فترة طويلة جداً خارج اللعبة و بالنسبالي كل الاسعار اللي بسمعها حاليا تخض و ماعرفش العيب فينا ولا الارقام كترت فجأة:dash:

فللأسف ماعنديش فكرة عن الجوايز بس اللي يقدر يفيدنا بأفكار أو يحب هو يقدم الجايزة بنفسه أهلاً بيه

عشان ماطولش مرة تانية انا بفكر يكون الموضوع عبارة عن مجموعة اسئلة كل سؤال نقاطه حسب صعوبته و يكون بنظام ان الفايز من 10 ×3 بمعنى هنحسب لحد ما واحد يوصل لل 10 و بعدين نخلي النقاط صفر للكل و نحسب تاني و اول واحد يجيب ال 10 ثلاث مرات يكون فايز:grumble:

او نختصر الموضوع و نخليها اسئلة عادي بدون نقاط شوفو برضه اللي تحبوه:حاج:

و حالياً الرد القادم هيتضمن اول سؤال بعد 5-10 دقايق عشان نبدأ

ياريت اللي عنده اسئلة او الغاز يحب يشاركنا بيها اهلا وسهلا:cute:

و لو لقيتوني غلطت في حل او معلومة صححولي احنا قاعدين مع بعض انا مش واقف حكم:chinese::pump:

• سؤال مكس تاريخ على علوم

خلو بالكم هصعب السؤال عشان تفادي استخدام جوجل بقدر الامكان و هبدأ اسهلها واحدة واحدة لو لقيت الموضوع صعب بزيادة

أداة أو مادة (كل واحدة يسمي براحته) ممكن يكون استعمالها بشكل يومي و متداولة في كل أنحاء العالم تقريباً

تم اختراعها بالصدفة و كانت أساساً لغرض استخدامها كجزء النشان في الأسلحة بس كان في مانع بسبب خواص المادة فتم التنحي عن الفكرة

و كان لها محاولات للاستخدام في العديد من المجالات بس فشلت التجارب فأوقفو المحاولات فيها

و في وسط الحرب الباردة و تحديداً في أثناء حرب فييتنام كان يتم استخدامها في المجال الطبي لمحاولة اغلاق جروح الجنود حتى ولو مؤقتاً لتفادي النزيف

فما هى تلك الأداة ؟!:حاج:

• الماادة هي الغارااء ؟؟ او السوبر قلوو

اللي اعرفه ان حالياا يستخدموونه في اغلاق الجروح الصغيرة في العملياات .. ماعرف عن الحروب والاسلحة

• لو لقيت موضوعك فيه تفاعل ممتاز الجوائز علي

بس هو ييجي التفاعل الأول :123:

و المهم برضه وجودك و مشاركتك معانا تنورنا :cute: و هحط اسئلة فارماكولوجي عشان خاطرك

:rofl:

الماادة هي الغارااء ؟؟ او السوبر قلوو

اللي اعرفه ان حالياا يستخدموونه في اغلاق الجروح الصغيرة في العملياات .. ماعرف عن الحروب والاسلحة

بصراحة ما شاء الله ماتوقعتش ان الاجابة هتيجي بالسرعة دي و توقعت ان السؤال هياخد وقت و محاولات أكثر

شكلي كان لازم أسأل على الاستخدام الأساسي بدل اسم المادة

صحيح :applaus::applaus: الاجابة هى ال superglue

إن لم يكن الغراء فهو الشريط الاصق

الغراء هو الاجابة الصحيحة:applaus: متأخرة شوية بس رائع انك عرفتها

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فكرة الموضوع ببساطة ان السوبرجلو أو Cyanoacrylates (الاسم العلمي)

كان اساساً تم اختراعه بالصدفة أثناء الحرب العالمية التانية (تحديداً الموضوع كان في 1942) في محاولة لعمل جزء النشان في الأسلحة أو plastic gun sights">

بطريقة تسمح أنه يكون نشان بلاستيكي شفاف واضح يساعد عالدقة

HTIGBXY

(معلش نسيت طريقة رفع الصور فإذا الصورة فيها خطأ سامحوني)

و اللي حصل ان العلماء وجدو ان خصائص المادة بتسبب التصاق الأشياء بيها بشكل كبير(وطبعاً تراب على حشرات على أي شيء في أثناء الحرب يبقى الدقة راحت و مش ناوية ترجع قريب) مما يؤثر على كفاءة المهمة و لنفس السبب تخلو عن فكرة عمل ال jet planes canopies

أو الأبواب (القبب) الخاصة بالطائرات النفاثة (لكن طبعاً كان بعد موضوع النشان بسنين)

لكن أما العلماء لاحظو ان المادة ليها خاصية تسمح انها تلصق الأشياء بسهولة بدون استخدام ضغط أو حرارة أوجدو لها استخدام اللصق و في أثناء حرب فييتنام رغم عدم التأكيد على سمية المادة من عدمها تم ارسال كميات للجنود على شكل بخاخ (spray)

ليتم اغلاق جروح الجنود المصابة بيها بشكل مؤقت و تفادي الكميات الكبيرة من النزيف لمحاولة الانقاذ و تطور الاستخدام حتى اصبح اللزق المتعارف عليه حالياً

اقتباس

. Force yourself, and you will be surprised what you can do

(: Smile

<< Enjoy The Little Things >>

تم التعديل 2 مرات، اخر تعديل من قبل XFIREX ().

• سؤال 2 (لمحبين الجغرافيا):gamer:

أرض أفريقية (في قارة أفريقيا) بين دولتين غير مطلوبة من أي من الدولتين أو :حاج:يعترف بها كجزء من أرضه

ماهى تلك الأرض (اسمها) و أين تقع (و ماحدش يقولي في أفريقيا عشان مانزعلش من بعض:chinese:)

• بير طويل

الصراحة كنت نسيت اسم المنطقة لكن اعرف انها بين مصر والسودان، فاحضرت الاسم من قوقل

طبعا لا يعتبر غش لأني كنت اعرف مكانها وفقط احضرت الاسم:cry2:

يب يب برافوووووو :applaus::applaus:

توضيح بسيط : أنا لما قلت هحاول تقليل استخدام عمو جوجل ماكانش قصدي انه ممنوع قطعياً البحث و التدوير و الذي منه بس كان المقصد ان الموضوع مايكونش عبارة عن كوبي بيست من جوجل أنا مش طالب تقرير:grumble: , بس اذا تم البحث فيتم بأكتر من طريقة و مصدر:gamer: عشان الكل اما يدور يتعلم و يعرف أكبر قدر ممكن من المعلومات سواء حول الموضوع أو خارجه و أولهم أنا زي ما قلتلكم انا مش واقف حكم :chinese:

يافرحتي بيكم :angel::dash: قال وانا اللي قلت الأسئلة صعبة بزيادة و شكلها على ما نوصل للسؤال الرابع هيكون عدى اسبوع بس شكلي كدة على اخر الاسبوع مش هلاقي اسئلة اسألها أساسا ياريتني كنت حضرت الأسئلة كلها قبل ما أبدأ الحمدلله السؤال الأول أصيله طيرته من أول تخمين و مارشملو ماكدبش خبر و عمل زيها فالتاني :OO:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

عالعموم فكرة إجابة السؤال

إن بير طويل (أو بئر طويل أو مثلث بارتازوجا) هى فعلاً المنطقة التي بين مصر و السودان و غير مطلوبة من أي من الدولتين و لا يوجد عليها نزاع من اي دول (هناك بعض الازعامات و الادعاءات و محاولات الحصول على الاعترافات الدولية "من السكان و من خارج سكانها" سواء من المؤسسات أو من الدول و محاولات اقامة دول عليها مثل مملكة الجبل الأصفر التي تم ذكرها لكن حتى الأن لا يوجد أي شيء جدي أو رسمي و ما معروف أن تلك المنطقة مسكونة من بعض القبائل مثل العبابدة و حتى أن هناك رجل ذهب إلى هناك و ادعى ان تلك الأرض ملكه و أنه الملك الخاص بها تلبية لأمنية ابنته بأن تكون أميرة حقيقية)

و الفكرة ببساطة ان مصر و السودان كانو تحت الاحتلال و الحكم البريطاني , و كانت بريطانيا بتتعامل معاهم على انهم اقليم واحد تحت نفس الحكم و الذي منه

و في عام 1899 قامت بريطانيا برسم الحدود بين مصر و السودان بهذا الشكل

Untitled1110.jpg">

و في عام 1902 قامت برسم حدود إدارية جديدة بين الدولتين لتنظيم توزيع القبائل التي تعيش في تلك المنطقة بهذا لشكل

Untitled1111.jpg">

و من ثم عند ذهاب الاحتلال عن الدولتين أصبحت مصر تعترف بالتقسيم الأول و السودان بالتقسيم الثاني و أصبح هناك نزاع على منطقة مثلث حلايب (التي تضم حلايب و شلاتين و أبو رماد) و كل دولة تريد أن تضمها لها

بهذا الشكل

Untitled1112.jpg">

و لكن لكي تضم أي من الدولتين تلك المنطقة فمنطقة بير طويل خارج الحدود و بالتالي فلا أحد من الطرفين يريدها ضمن حدودها

Untitled1113.jpg">

:حاج:(المنطقة المظللة بالرمادي هى منطقة مثلث حلايب التي عليها النزاع و المنطقة المظللة بالأحمر هى منطقة بير طويل التي لا يريدها أحد)

اقتباس

تم التعديل 4 مرات، اخر تعديل من قبل XFIREX ().

• يلا السؤال التالت عشان خاطر عيون مهووسين كرة القدم:cute:

في أحد الأعوام كان المرشحين النهائيين لجائزة Ballon d’Or (الكرة الذهبية)

كلهم من خريجي نفس المدرسة (أكاديمية النادي) الكروية

المطلوب

من هم اللاعبين ؟ في أي عام كانو مرشحين للجائزة ؟ في أي نادي كان كل واحد منهم يلعب وقتها؟ من أي أكاديمية تخرجو؟

وياريت اللي عنده معلومة يخبيها معاه و يعمل نفسه مش واخد شوية السؤال كدة كدة سهل :dash::rofl:

اقتباس

تم التعديل مرة، اخر تعديل من قبل XFIREX ().

• اللاعبين

ليونل مسي، اندريس انيستا، تشافي هيرنانديز

ثلاثتهم كانوا يلعبون لصالح برشلونة الاسباني

كانوا مرشحين في عام 2010

ترخرجوا من اكادمية لا ماسيا (اكاديمية الشباب في نادي برشلونة )