مسابقة معلومات عامة

الأحداث الأسبوعية على الخادم العربي
احتفاليات شهر مارس/آذار
التحديث 24.0 – قوة المستوى الكاملة
[ مـهـم : لـتـجـنـب خـسـارة حـسـابك أو أدواتـك ]

aleksander tiedemann معمل

:loool:

يلا كويس انها جت على قد كدة افتكرتك هتقول اتعملت ف black mesa :rofl:

ليه بس منا قلتلك فراداي.. على الأقل قلي ان الاجابة قريبة كنوع من التسهيل

انت لما قلت "نو" انا ابتعدت عن كل شيى يتعلق بفرادي وضعت!

^^بكل الأحوال لم اتوصل إلى الإجابة ولا للقصة ولن ابحث مجددا لانه اتعبني

نشوف الي بعده..

معلش حقك عليا فدي افتكرتك فهمت التلميح لما قلتلك اقرأ النقطة الاولى كويس:قلب::blackeye:

طيب كلهم مشكوك في امرهم وممكن كلهم كذابين مثلاً اتاكد ازاي ان سحلول كان بيلعب اونلاين في غرفته؟ بكل سهولة بيكسر الشباك وببهدل الغرفة وبيرجع يلعب

والامر ينطبق على الجميع ايش الي يأكدلي انهم مش كذابين؟

والجنايني والشغال نفس الكلام كلهم كانوا معها في البيت

بس افهم منك نقطة.. يعني معقولة سحلول وخاله والشغالة والجنايني ما سمعوا صوت الدربكة والتكسير وهم موجودين في البيت؟؟

بالظبط الكل مشكوك فأمره فعلاً لكن في تفصيلة تم ذكرها تعتبر هى المفصلية و اللي هتحدد مين الجاني فركز و اقرأ كل تفصيلة كويس

و عادي يكون كل الجنايني نايم و الشغالة بتخبط في حلل المطبخ و سحلول لابس سماعات بس زي ماقلتلك في تفصيلة تم ذكرها هى اللي هتحدد:حاج:

سؤال آخر غرفتها كانت مفتوحة ولا مقفولة؟

حسب ما تم ذكره مفيش أي شيء تاني يدل على علامات اقتحام فأظن كانت مفتوحة:pinch::kopfkratz:

بس عشان صعبت عليا فسؤال فارادي هقولك ماتروحش لبعيد اوي كدة و يكفيك اللي مكتوب تحل منه:حاج:

الجنايني :

طب دة تخمين ولا انت زعلان منه فحاجة فحبيت تتهمه :kopfkratz:

طب علل الاجابة حتى :loool:

• يمكن الجنايني عشان الارض كلها طين وهو راح يسقي الزرع ويمكن تعبا طين فالدليل تشوه وبعديها راح ارتاح في غرفته عشان ينظف نفسه او يستتر على جريمته واذا غرفته خارجيا معناها هو ميعرفش تفاصيل البيت ووين ممكن يكون الخاتم

عكس الخدامة الي اكيد تعرف ومش هتعمل الدوشة دي

وابو سحلول كان في الشغل وسهل يثبت ذلك

وخال سحلول وسحلول شكلهم من النوع الكسول وصعب يعملوا الاقتحام العشوائي دا

جيرانهم لما يثبتوا انهم فعلا كانوا مسافرين فهمة برا القضية من اصله (هو مثلا انا مش فاهم كيف اليوم الاثنين والجوازات ضاعت ووصلوا الصباح ,بس هيستنوا لبكرا)

• اف ما خطر على بالي

:D

احمٌ احم :phatgrin:

معمل ماحدش كان فاهمله فايدة ولا نوايا ولا اي حاجة:pinch::123:

يمكن الجنايني عشان الارض كلها طين وهو راح يسقي الزرع ويمكن تعبا طين فالدليل تشوه وبعديها راح ارتاح في غرفته عشان ينظف نفسه او يستتر على جريمته واذا غرفته خارجيا معناها هو ميعرفش تفاصيل البيت ووين ممكن يكون الخاتم

عكس الخدامة الي اكيد تعرف ومش هتعمل الدوشة دي

وابو سحلول كان في الشغل وسهل يثبت ذلك

وخال سحلول وسحلول شكلهم من النوع الكسول وصعب يعملوا الاقتحام العشوائي دا

جيرانهم لما يثبتوا انهم فعلا كانوا مسافرين فهمة برا القضية من اصله (هو مثلا انا مش فاهم كيف اليوم الاثنين والجوازات ضاعت ووصلوا الصباح ,بس هيستنوا لبكرا)

طريقة تفكير حلوة و عجباني

للأسف الحل مش صح

هو مش مقصود لما قلت طين ان في كتل طينية بس حبيت أوضح معنى الاثار

فبالتالي اي حد لو دخل الغرفة و كان ماشي فحديقة البيت الحذاء بتاعه ممكن يتعبى تراب او طين و بالتالي يعمل اثر مش شرط الجنايني بس

غير ان الجنايني كمان طبيعي يكون دخل البيت كام مرة و عرف عالاقل المداخل و المخارج حتى لو غرفته خارجية

دة غير (مش تلميح للاجابة) ان سحلول و خاله على قد ما هما يبانو من النوع الكسول لكن عندهم قدرة يخططو و ينفذو بما انهم كانو فاضيين طول اليوم و ممكن يكونو درسو تحركات كل واحد فالبيت بيكون شكلها ازاي

اما بالنسبة للجيران عادي ممكن و هما فالطريق للبيت من المطار او الميناء او ايا كان طريقة السفر وقعت منهم الجوازات فالطريق و دة شيء وارد بما ان احتمال كبير هيكونو شايلين الجوازات في مكان واحد فمستنين ادارة الجوازات تفتح فاليوم التالي للحادثة عشان ييبلغو و يطلعو الجوازات الجديدة (على حد ما قالو)

• بما ان الزجاج مبعثر لخارج الغرفة وليس بداخلها يعني الي سرق كان بالداخل وكسر الشباك وطلع
    لكن المشكلة هناك اثار اقدام متسخة فهذا يعني ان السارق جاي من برا وناسي يقلع الجزمة باينته!

طيب بما انه جاي من برا ليش يكسر الشباك؟ بامكانه يرجع من المكان الي دخل منه مهو محدش شافه اصلا لما دخل

هذا في حال ان الزجاج المتكسر مبعثر للخارج وليس للداخل يرجى توضيح النقطة

استَغفِر الله بِقدر غَفلتي .. ونسيَاني وتَكاسُلي عَن ذِكرهہ
    ..أستَغفِر الله وأتُوب إليهہ

• معلش اخر سؤال

هي كانت فين لما تسرق؟ متى عرفت بالسرقة

• معلش اخر سؤال

هي كانت فين لما تسرق؟ متى عرفت بالسرقة

حرام عليك انا ماكنتش بصورهم فيديو:loool:

على حد علمي كانت بتمارس حياتها فالبيت عادي و لما طلعت غرفتها لسبب ما (ماتسألنيش ايه هو عشان ماعرفش جايز هتجيب حاجة جايز هتغير هدومها جايز هتنام المهم مهمة يومية عادية:blackeye:) لقيت الغرفة بالشكل الموصوف و قلبت فممتلكاتها وجدت الخاتم اتسرق هذا ما تم ذكره فالمحضر

و ان كنت معترض ارفع عليها قضية و انا هشهد معاك كمان :miffy:

• على حد علمي كانت بتمارس حياتها فالبيت عادي و لما طلعت غرفتها لسبب ما (ماتسألنيش ايه هو عشان ماعرفش جايز هتجيب حاجة جايز هتغير هدومها جايز هتنام المهم مهمة يومية عادية:blackeye:) لقيت الغرفة بالشكل الموصوف و قلبت فممتلكاتها وجدت الخاتم اتسرق هذا ما تم ذكره فالمحضر

و ان كنت معترض ارفع عليها قضية و انا هشهد معاك كمان :miffy:

خلص انا اسف مش معترض ولا حاجة :schwitz:

:kopfkratz: كنت بفكر

حرام عليك انا ماكنتش بصورهم فيديو:loool:

:rofl::rofl:

• السارق هو ابو سحلول.. هو ما راح على الشغل اساسا وكان مستخبي في الخزانة,

وهو عارف مكان الخاتم لانها غرفة زوجته, ومش معقول يسرق الخاتم بدون ما يبهدل الغرفة ويثبت على نفسه التهمة,

عمل تمويه واثار اقدام وكسر الشباك وهرب منه ورجع عالبيت بموعد انتهاء شغله.

• السارق هو ابو سحلول.. هو ما راح على الشغل اساسا وكان مستخبي في الخزانة,

وهو عارف مكان الخاتم لانها غرفة زوجته, ومش معقول يسرق الخاتم بدون ما يبهدل الغرفة ويثبت على نفسه التهمة,

عمل تمويه واثار اقدام وكسر الشباك وهرب منه ورجع عالبيت بموعد انتهاء شغله.

ليه ؟! حرام عليك مانتا كنت ماشي كويس

ايه لازمة رأس الرجاء الصالح اللي انت دخلت منه دة:pinch::koppsch::loool:

بعدين لأ حرام عليك الصورة مش ماشية خالص مع اللي انت كاتبه المنظر كإنه أول مرة يحلق بنفسه:123:

ايوه وهو الوحيد الي شاف منظر الغرفة ورغم ذلك لم يبلغ الشرطة

مش عارف انت بتحاول تأكدلي ولا بتأكد لنفسك:rofl:

بس فالحالتين هو رجع من الشغل لقى المنظر كدة يعني رجع لقى مراته بتصوت و الكلام دة

بعدين ماهو ممكن يسألو فالشغل حضر ولا لأ:pinch:

و بعدين هيبلغ ازاي و هو اكيد مش حافظ ممتلكات مراته زيها:angst:

طريقة تفكيرك حلوة بس اللي فاتت احلى بكتير ارجع شوف الحتة اللي تهت فيها:mata:

• ليه ؟! حرام عليك مانتا كنت ماشي كويس

هووووف 🤦‍♂️

المشكلة واحد فيهم كذاب وما في اي دليل والجواب لازم يكون مع الدليل مش فقط ذكر اسم

انا مشيت عالتفاصيل الي انت كاتبها ولو في ناس معانا كنت قلتلك اعطينا مساعدة صغيرة

بس بما انهم :sleeping: عيب اطلب مساعدة

بعدين لأ حرام عليك الصورة مش ماشية خالص مع اللي انت كاتبه المنظر كإنه أول مرة يحلق بنفسه:123:

:rofl:

• واللغز مش موضح اوقات التحركات وتصريحات المشتبه بهم جدا ناقصة
    باستثناء موضوع مساء يوم الإثنين الان انتبهت عليه

مثلا الشغالة من الصبح للمسا وهي بتنضف المطبخ وبتحضر العشا بكل بساطة؟

الجنايني كل شغلته انه سقى الزرع وراح ارتاح فقط؟ ما فيش اوقات واضحة

الجيران رجعوا الصبح وكانوا بستنوا في مصلحة الجوازات تفتح طب مهم الصبح راجعين اكيد حتكون فاتحة يستنوا ثاني يوم ليه

وسحلول لازق في الكرسي من الصبح للمسا متحركش كيف؟

وخاله نفس الموضوع متحركش من الصبح!! طيب ما في دليل واضح !

ان شاء الله بس ما تكون الإجابة من هذاك النوع من الاجابات 🙄 بزعل منك